Digitalt ersätter blanketter inom miljö och bygg
Nu ersätter vi blanketter med digital hantering för flera ärenden inom miljö och bygg.
Vi har infört nya digitala tjänster inom miljö och bygg och fler är på gång. Därmed försvinner blanketter för de ärenden där vi har digitala möjligheter.
Flera fördelar med e-tjänster
Syftet med digital hantering är att underlätta för dig som kund och för handläggarna.
Några av fördelarna:
- Enklare att följa ditt ärende och att skicka in kompletteringar.
- Snabbare kommunikation. Handläggaren kan skicka brev till dig genom funktionen ”mina meddelanden”.
- Brev genom Kivra. Du som inte har en elektronisk brevlåda kan fortfarande få dina brev med vanlig post eller e-post.
- Hjälp av informationsrutor för att förstå de olika fälten som ska fyllas i.
- Möjlighet att be om slutbesked på byggsidan när du är klar med ditt byggprojekt.
Vi hjälper dig
Har du frågor eller har problem att använda e-tjänsterna? Kontakta våra handläggare så hjälper vi till!
I samhällsbyggnadshuset finns en kunddator som du kan använda för att göra dina ärenden. Det är också möjligt att identifiera sig hos oss via till exempel körkort om du saknar ett bank-ID.