Företagsbesök hos Dahlén snickeri

Arkivmaterial

Magnus Dahlén visar representanter från Kils kommun runt i sin verkstad

Representanter från Kils kommun hälsar på olika Kilsföretag då och då. Det är vårt sätt att få veta mer om företagens förutsättningar och verksamhet. Den här gången hälsade vi på Dahlén snickeri.

I en från utsidan helt anonym byggnad i Kil döljer sig en snickeriverkstad som skapat möbler till möbelmässan i Milano och NK under Stockholm Design Week. Magnus Dahlén, som driver Dahlén snickeri, är finsnickare med specialkunskaper.

Det var en bildlärare på gymnasiet som såg Magnus talang och uppmuntrade honom att söka till Steneby snickeriskola. Redan som liten upptäckte Magnus nöjet i att bygga modeller – först i plast och sen i trä. Idag är det björk som är favoritmaterialet att jobba med.

– Trä är mjukt, varmt och taktilt. Det luktar gott och det är hållbart.

Återvände till Kil

Magnus återvände hem till Kil 2018. Med små barn var det bra att befinna sig nära övrig familj och föräldrar, konstaterade Magnus och hans fru Ida. De lämnade Småland – där Magnus jobbade som produktutvecklare - och flyttade in i huset i Säldebråten som tidigare tillhört Idas morföräldrar. Till huset hörde en verkstad där Magnus placerade sina maskiner och framtidsplaner.

Till en början arbetade Magnus som anställd på en snickarfirma i Karlstad, men efterhand växlade han upp den egna verksamheten. Sedan tre år tillbaks driver han sitt eget finsnickeri på heltid.

Magnus Dahlén2_danhléns snickeri.jpgIdag arbetar Magnus själv i verkstaden, men förhoppningen är att han på sikt ska få en kollega.

Arbete med variation

Hemma i verkstan tillverkar Magnus enstaka eller mindre serier av möbler; direkt till kund eller som prototyper inför serietillverkningar åt möbelföretag. Han jobbar också med inredningssnickerier som platsbyggda hyllor, köksdetaljer eller specialgjorda dörrar och fönster.

Uppdragen börjar oftast med att en arkitekt eller formgivare kommer med en bild. Det kan också vara en privatperson som hör av sig med en tanke eller vision. Magnus förverkligar idéerna och hans specialitet är konstruktionen.

– Jag gillar att utgå från en skiss eller idé och få vara med och planera konstruktionen. Hur hittar man hållbarhet och lösningar? Jag tycker om utmaningar och att lösa problem!

företagsbesök_dahléns snickeri_ireneomalin.jpg

Magnus har också fått bygga ut verkstan för att få plats med sina maskiner. Den senaste är en fanerpress som kan limma faner.

Få specialsnickerier i Värmland

De flesta av Magnus konkurrenter finns i Stockholm. Men med sin verkstad på gården hemma har Magnus lägre omkostnader. Mycket kundkontakt genom processen går att hantera digitalt och med transporter kan han leverera var som helst.

Ibland vet han inte var slutprodukterna hamnar eller vem som faktiskt beställt de saker som formgivaren vill ha producerat. Men han skickar bland annat leveranser till England, USA och Sydkorea.

bort_dry.jpg

Ett skrivbord som Magnus tillverkat (ritat av DRY studios) visades upp under årets Stockholm Design Week.

Hantverk som tar tid

Eftersom Magnus skapar unika produkter som är egentillverkade blir det naturligtvis en högre kostnad än serietillverkade möbler i butik. Magnus har under sin karriär byggt upp ett viktigt kontaktnät som ger honom uppdrag. Instagram har också visat sig vara ett bra skyltfönster där kunder upptäcker hans kunskaper.

– Det handlar om nischade kunder som förstår värdet i de timmar som hantverket tar. De vill ha en unik produkt med hög kvalité. Det här är ju möbler som ska hålla en livslängd.

företagsbesök_dahléns snickeri_gruppbild.jpg

Tack för att vi fick hälsa på!

Bildtext: Med på besöket från Kils kommun var Mats Brorsson, Mikael Kindberg, Ola Mossberg, Malin Lövendal, Torbjörn Bood, Irene Lennemyr-Winkler, Kenneth Bengtsson och Anders Johansson.

Vill du ha företagsbesök

Vill du och ditt företag ha besök? Hör av dig till näringslivschef Mikael Kindberg, 0554-194 13 eller mikael.kindberg@kil.se